روانشناسی تربیتی
سارا ابراهیمی؛ زینب لکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای استفاده مشکلآفرین از اینترنت در رابطه بین ارتکاب زورگویی سایبری و عوامل روانشناختی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی1401-1400بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 325 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای استفاده مشکلآفرین از اینترنت در رابطه بین ارتکاب زورگویی سایبری و عوامل روانشناختی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی1401-1400بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 325 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تجربه زورگویی-قربانی سایبری (آنتونیادو، ککینوس و مارکوس، 2016)،مقیاس غربالگری استفاده پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت (جلنچیک، ایکوف، کریستاکیس، براون و همکاران، 2014)،مقیاس کوتاه افسردگی-شادی (جوزف، لاینلی، هارود، لویس و همکاران، 2004)،مقیاس عزت نفس(روزنبرگ، 1965) و مقیاس بازنگریشده پیوند اجتماعی(لی و رابینز، 1998) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد بین افسردگی با استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه مثبت و معنیدار و مستقیم، بین عزت نفس با استفاده مشکلآفرین از اینترنت رابطه منفی و غیرمعنیدار و با زورگویی سایبری رابطه منفی و معنیدار و مستقیم، بین پیوند اجتماعی با استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه منفی و معنیدار و مستقیم و بین استفاده مشکلآفرین از اینترنت و زورگویی سایبری رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. اثر غیرمستقیم متغیرهای افسردگی و پیوند اجتماعی بر زورگویی سایبری از طریق استفاده مشکلآفرین از اینترنت، از نظر آماری معنیدار و اثر غیرمستقیم عزت نفس بر زورگویی سایبری از طریق استفاده مشکلآفرین از اینترنت، از نظر آماری معنیدار نبود. یافتههای مطالعه حاضر بر بینش ارتباط استفاده مشکلآفرین از اینترنت و ارتکاب زورگویی سایبری با عوامل روانشناختی افزود.